donderdag 4 oktober 2018

Nieuwe informatie: > Nieuw raadsadres
Naar aanleiding van het nietszeggende antwoord op mijn Raadsadres van 7 maart 2018 (antwoord ontvangen op 6 juli) heb ik een nieuw Raadsadres naar de gemeenteraad van Amsterdam gestuurd. 

Intussen had ik namelijk van diverse Zoomer bezitters technische info ontvangen, waarmee ik een soort bewijs heb kunnen samenstellen om aan te tonen dat de Honda Zoomer nog steeds één van de schoonste scooters is. 
Al vanaf 2004!
Het belachelijk simplistische argument van Amsterdam: "Oude scooters vervuilen meer als nieuwe" is buitengewoon ergerlijk en discriminerend, want het is slechts gebaseerd op aannames. 
Het resultaat is dat sterk vervuilende scooters die voldoen aan de Euro 3 norm nog jarenlang fluitend het milieu in de Amsterdamse binnenstad mogen blijven verpesten, terwijl b.v. een veel schonere Honda Zoomer met een DET van vóór 2008 de stad niet meer in mag.
In de praktijk heeft het hele Milieuzone-verzinsel dus NIETS met het MILIEU te maken. 

Hierbij mijn Raadsadres:
                                                                                                    Amsterdam, 12 september 2018.

Geachte raadsleden, 


Op 7 maart 2018 heb ik u een raadsadres gestuurd betreffende de aanvraag voor een ontheffing in de Amsterdamse milieuzone voor mijn Honda Zoomer scooter. 
De Honda Zoomer is nooit getest door TNO en op dat moment was er geen enkel rapport beschikbaar waaruit kon worden opgemaakt in hoeverre de scooter aan de voorgeschreven milieunormen voldoet. Scooterdealers riepen dat ook de oude Zoomers schoner waren dan alles wat er op dat moment te koop was. Daardoor ging ik er van uit dat alle Zoomers, ook die met een DET van vóór 2008, voldoen aan de Euro 4 norm. De Zoomer is namelijk van z'n introductie in Europa in 2005 tot de laatste gemaakte scooters in 2012 technisch nauwelijks veranderd. De Zoomer was in 2004 al een technisch hoogstandje en z'n tijd ver vooruit. Ook een heel bijzondere scooter. Volgens kenners wordt het een klassieker.
Mijn raadsadres was gebaseerd op een blog dat ik was begonnen met de titel “De Zoomerende Hollander” en eindelijk na een paar maanden kreeg ik via mijn blog contact met mensen die me van informatie konden voorzien. 
Hierbij dus nu een vervolg, waarin ik met behulp van mij toegestuurde info min of meer kan bewijzen dat de Zoomer, waar het de milieunormen betreft, zonder meer in Amsterdam mag rijden. De hele scooterheisa werd door de gemeente aangeprezen en beargumenteerd als zijnde belangrijk voor een schoner milieu en ten opzichte van alles wat er in Amsterdam rondrijdt voldoet de Zoomer daar ruimschoots aan.

Het uitgangspunt voor de milieuzone voor scooters per 1/1/2018 is het TNO rapport van 13/5/2016, waar de emissie limieten van de Euronormen in staan.
Dit rapport staat/stond op de website van de gemeente Amsterdam en was dus blijkbaar hun leidraad om vast te stellen welke scooters NIET aan de emissienormen voor 2018 in de milieuzone voldoen. Op dat moment was de Euro 3 norm nog van kracht, want Euro 4 kwam pas in 2017.
De milieucommissie heeft de scooterregeling dus opgesteld met de Euro 3 norm als uitgangspunt.

De Honda Zoomer is nooit door TNO genoemd en dus ook nooit getest.
In het TNO rapport van 12/12/2017 duikt ineens wel een Honda op, de NSC. 

(bijlage 1A, zie geel)
______________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________

Deze heeft, evenals de Zoomer, een 50cc 4-taktmotor met brandstofinjectie. 
Die geavanceerde brandstofinjectie wordt aangestuurd door de computer in de Zoomer, die iedere milliseconde het motorvermogen controleert en zorgt voor de juiste lucht/brandstof verhouding via de lambda-sonde in het uitlaatsysteem, waardoor een relatief schone emissie ontstaat.
Wanneer je de cijfertjes van de Honda NSC in de tabel (geel) vergelijkt met de andere geteste scooters blijkt dat de Honda verreweg de schoonste is. Dat het getal van de CO2 uitstoot in vergelijking met de anderen ongeveer hetzelfde is, komt doordat deze NSC, net als de Zoomer, bijna alle CO (koolmonoxide) in de katalysator omzet in CO2. Vandaar de zeer lage CO waarde, zeker in vergelijking met diesels, oude motorfietsen, enz. enz. die nog jarenlang in Amsterdam mogen blijven rijden en dus blijven vervuilen!
We ademen trouwens zelf ook CO2 uit en dat is in deze hoeveelheden in de buitenlucht te verwaarlozen. We hebben het over 50cc motoren met de inhoud van 1/20 pak melk! 
De meeste motoren van auto's, bussen en vrachtwagens hebben een inhoud van 1000cc of meer. Dus roepen dat scooters zo vreselijk vervuilen is grote onzin, want dat lijkt vooral te zijn bedacht als stemmingmakerij en om de kluit belazeren. Er zijn VEEL scooters in A'dam, maar dat is weer een ander verhaal ... 

De volgende bijlage is het EC CERTIFICATE OF CONFORMITY van de Honda Zoomer met kenteken FR-435-N, ondertekend in Aalst op 23/9/2005. 

(bijlage 3) 
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________

Bij de EXHAUST EMISSIONS (geel en ingezoomd) zien we dat de CO uitstoot 0,4080 g/km is en de HC+NOx uitstoot is 0,5860 g/km. (HC staat voor koolwaterstof {onverbrande benzinedelen} en NOx is stikstofoxide). 
Verder staat er bij dat de Zoomer voldoet aan de Euro 2 norm. Dat is logisch want dat was in 2005 de hoogste norm, omdat de Euro 3 norm pas zo'n 9 jaar later kwam op 1 januari 2014.


Toen ik wat dieper de technische info indook die ik van diverse personen ontvangen had, ging ik ineens overeenkomsten zien en ik bedacht:
Als je als Honda je best doet een prachtig milieuvriendelijk 4-taktmotortje te bouwen met een laag brandstofgebruik, brandstofinjectie, een katalysator, vloeistofkoeling en dus lekker stil, dan gebruik je die motor toch niet alleen in een Zoomer!??

Dus als we nu de emissiegetallen van de Zoomer in 2003 (bijlage 3) vergelijken met de Honda NSC in de TNO tabel van 2017 (bijlage 1A) is het wel frappant dat die erg op elkaar lijken:
                              Zoomer               NSC
CO                        0,4080 g/km        0,44 g/km
HC+NOx               0,5860 g/km        0,63 g/km

Het lijkt er dus sterk op dat de Zoomer en de NSC dezelfde soort 4-taktmotor hebben, waarbij de Zoomer uit 2003 zelfs schoner is als de NSC uit 2017!

Dat impliceert dus dat de “oude” Honda Zoomer op alle punten veel schoner is als de bij Euro 3 genoemde Piaggio Liberty uit 2013, ook met brandstof injectie, die nog jarenlang rustig mag blijven doortuffen en stinken en vervuilen in de milieuzone !!

Andere Euro 3 scooters zijn blijkbaar niet getest, terwijl die met een carburateur i.p.v. brandstofinjectie nog veel vervuilender zijn (zie ook de Euro 2 scooters!).
Op enkele punten, waaronder CO, voldoet de 15 jaar oude Zoomer zelfs aan de Euro 4 norm van 2017 en betreffende PM aan de Euro 5 norm in 2020.

(bijlage 4) 
_________________________________________________________________________


_________________________________________________________________________________

Helaas zijn we niet in staat alles exact te vergelijken omdat veel cijfertjes door TNO om onduidelijke redenen niet zijn ingevuld. Hoe kun je dan als TNO aantonen dat je metingen omtrent de verschillende scooters kloppen? 
Als je als overheid de mond vol hebt van het MILIEU en met behulp van amateuristische hulp van TNO een regeling op poten zet die op geen enkele manier deugt, moet je je als bestuur van Amsterdam diep schamen! 

Het uitgangspunt van de milieuzone voor scooters van de gemeente Amsterdam per 1/1/2018 is dus fundamenteel fout: 
Aannemen dat oudere scooters meer vervuilend zijn klopt niet en is zelfs een leugen, aangezien er dus een scooter is die al vanaf 2004 ruimschoots aan de Euro 3 norm voldoet en wat betreft z'n emissie in die categorie zelfs de schoonste lijkt te zijn.
TNO heeft z'n huiswerk niet goed gedaan en Amsterdam heeft geen verstand van scooters en heeft met de rapporten van TNO en advies van Bovag en RAI via natte vingerwerk deze regeling in elkaar geflanst. (Bovag en RAI kunnen nl. helemaal niet weten hoelang iemand op zijn/haar Zoomer blijft rijden. Ook hun “bewijs” zijn aannames!) 
Daarbij komt het Amsterdam dan goed uit dat je op die manier zoveel mogelijk scooters uit de binnenstad kunt weren. De vraag onder de bevolking om een schoner milieu komt dan de politieke partijen ook wel goed uit en iedere partij blijkt dan ineens erg groen te worden en zo lopen ze als onnozele pubers achter een gedrocht van een regeling aan. Een regeling die dus ook nog discriminerend is (stinkende diesels, sjoemel diesels, oude motoren, nieuwe scooters enz, enz die veel erger vervuilen mogen de milieuzone WEL in) en lijkt zelfs op oplichting: 

Oplichting is een vorm van bedrog, een misdrijf waarbij de dader een ander op listige wijze ontdoet van geld of waardevolle goederen.
Want wie zegt dat de gemeente niet wist dat ze fout zaten? En dat ze de Honda Zoomer voor het gemak maar zijn vergeten omdat hen dat niet zo goed uit kwam? Heeft wethouder Choho daarom al 1,5 jaar lang niet geantwoord op vragen die hierover aan hem zijn gesteld? Omdat hij weet dat het hele beleid gebaseerd is op aannames, zonder enig argument? (Bijlage 5: Het Parool, 19/1/2018, Choho op bezoek bij Scooter City)
_________________________________________________________________________


_________________________________________________________________________

Waarom niet alle scooters laten keuren via een soort APK? Dat is eerlijk, je bent onmiddellijk de vervuilers en de opgevoerde scooters kwijt en het kost de scooteraars misschien een paar tientjes meer dan ze nu kwijt zijn aan een flutonderzoek bij een dealer en aan een ontheffing. 
De gemeente roept al jaren dat ze streng zullen gaan handhaven, dus dat is dan op die manier prima geregeld.

Als de regeling toch een stomme fout van Amsterdam is en ze te goeder trouw hebben gehandeld kan deze formulering in de Hardheidsclausule (amsterdam.nl/scooter) uitkomst bieden:
Als een ontheffing niet mogelijk is, kunt u misschien een beroep doen op de hardheidsclausule. Het gaat om situaties waar geen rekening mee gehouden is bij het vaststellen van het beleid of die niet voorzien zijn. U krijgt alleen een ontheffing als u, in vergelijking met anderen, bovenmatig wordt getroffen door de milieuzone en er geen andere oplossingen zijn”.

Nou, dat is zo. Wij, Zoomerrijders, hebben deze scooter jaren geleden aangeschaft omdat we toen al kozen voor een schoon milieu. 

We liepen voorop op een moment dat Amsterdam het milieu nog helemaal niet op de agenda had staan! 

De gemeente heeft geen rekening gehouden met de relatief schone Zoomer bij het vaststellen van het beleid anders was er wel voor een andere regeling gekozen? Toch? Of was het kwade opzet? 
De uitkomst is in ieder geval absurd en de Zoomeraars worden bovenmatig getroffen. Dus?

Deze email kreeg ik van een Zoomer bezitter die z'n scooter voor een nieuwere scooter heeft ingeruild:
_________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________

Wat betreft het MILIEU is de milieuzone voor scooters dus erg goed gelukt.....?!
Het lijkt me dus niet meer dan fair en een kleine moeite om die paar Zoomerrijders in Amsterdam met een DET vóór 2008, die hun scooter nog niet verkocht of verschroot hebben, op deze manier te bedanken voor jarenlang Schoon Rijden! 
Misschien zijn het er 10? En het gaat niet over een kinderpardon, 't is heel simpel ...


Tenslotte zal ik voor de goede orde nog antwoord geven op de reacties in de antwoordmail van wethouder Sharon Dijksma van 6 juli 2018:



Een dooddoener, want elk ander motorvoertuig stoot vele malen meer uit. Dus ophouden met zo'n slap argument om de scooter weg te krijgen. Dan had je al jarenlang als gemeente ECHT moeten handhaven tegen opgevoerde scooters op het fietspad. Want eigenlijk gaat het daar toch om? Toch?
Ik wordt als Zoomerrijder eveneens zwaar benadeeld, want het is niet alleen een schone, maar ook een heel wendbare, dus veilige scooter en een heel bijzondere scooter die helaas niet meer geproduceerd wordt. Het wordt een klassieker! Dus?

De RDW heeft jarenlang de tijd gehad om hun bestanden aan te passen, waardoor ook de kenmerken 2-takt/4-takt en uitstoot opvraagbaar zouden zijn geweest. In omringende landen is dat wel goed geregeld, dus waarom moet ik daar als oppassende, lieve burger van Amsterdam de dupe van zijn? Schandalig dat je als overheid dan toch zo'n flutregeling verzint gebaseerd op LEEFTIJD en NIET OP EMISSIEGETALLEN!

Al uitgebreid over gehad. Daarnaast is het ook nog je reinste discriminatie, want de GROTE VERVUILERS qua emissie (diesels, vrachtwagens, oude motoren) worden ongemoeid gelaten en in andere steden mag ik WEL met m'n Zoomer nog vrolijk rondtuffen. Dus misschien een gevalletje voor de Europese Commissie voor de Rechten van de MENS?!

De gemeente heeft zich vooral gebaseerd op de Euro 3 norm die in 2014 kwam, waardoor alle sterk vervuilende Euro 3 scooters dus tot 2025 de stad blijven vervuilen. In de aantoonbaar schonere Zoomer is dus een schonere motor gebouwd als in de Euro 3 scooters dus de Zoomer heeft recht op ontheffing. Tenminste, als je als gemeente het spel eerlijk wilt spelen en HET MILIEU hoog in het vaandel hebt staan. 

Het bekende natte vingerwerk van TNO. Ze weten niets, want ze hebben amper metingen gedaan. Mijn redenering volgend kun je in bijlage 1A duidelijk zien dat de Euro 3 norm Piaggio's al helemaal niet aan die Euro 4 NOx norm komen en die rijden nog gewoon rond! Leve het milieu!
Dit soort uitspraken hoort in dezelfde categorie thuis als: ”Oude scooters vervuilen meer dan nieuwe”. 
Zie verder reactie E, want waarschijnlijk 80% van de vervuilers zijn Euro 3 norm en dat is en blijft voorlopig nog jarenlang de pest voor het milieu en dus veel schadelijker als een Zoomer.

<<O>>

Helaas is het een nogal technisch verhaal geworden, maar als je als gemeenteraad zulke drastische maatregelen neemt en je hebt zo weinig info of zelf geen kaas gegeten van de materie, dan ben je verplicht je huiswerk goed te doen om te voorkomen dat je de burgers die al jaren met een schoon milieu bezig zijn op deze wijze zwaar benadeelt.
Het lijkt me dat het nu duidelijk is dat het instellen van een Milieuzone voor Scooters nog niet zo simpel is en dat de gemeenteraad daar wel iets serieuzer mee om had mogen gaan. Toch? 

Resumerend vraag ik dus ontheffing voor mijn Honda Zoomer scooter met een DET vóór 2008, omdat hij wat betreft de uitstoot van schadelijke en/of milieu-onvriendelijke stoffen ZEKER GELIJK of BETER uit de bus komt als de Euro 3 scooters, die WEL toestemming hebben om nog jarenlang in de milieuzone te rijden. Want het gaat toch om het MILIEU, dacht ik?




Met vriendelijke groet                                          
Dutch J den Hollander
0654 232 798







1 opmerking:

  1. Mooi doortimmerd verhaal. Mijn zo goed als nieuwe Zoomer mag nu ook niet meer rijden. Ik blijf rijden en in geval van een boete dan zou ik dit stuk willen gebruiken om mij dartegen te verzetten.Graag zou ik dit verhaal dowloaden om het aan te kunnen wenden.Dutch J. Wil je daar toestemming voor geven? alvast dank. groet, Lucas Evers Amsterdam 0628237157

    BeantwoordenVerwijderen